Croatia

Scumpiri exagerate și haos în Croația după trecerea la moneda euro. Cu cât s-a scumpit o pâine

Asculta informatia

Este haos în Croația după trecerea la moneda euro. Afaceriștii se tem că își vor pierde clienții, ca urmare a ajustării în sus a prețurilor.

Croaţia nu va mai fi o destinaţie de vacanţă low – cost . Introducerea monedei euro  în ultima țară din Uniunea Europeană care a aderat la Zona Euro confirmă că moneda unică reprezintă un adevărat chilipir pentru comercianți, care – cu scuza rotunjirii – dublează prețurile bunurilor de larg consum în mod nejustificat față de rata reală de conversie.

Este o poveste care se repetă în toate țările care adoptă moneda euro.

Pentru guvernul condus de Andrej Plenkovic ceea ce fac comercianții reprezintă o adevărată „înșelătorie”, mai ales că țara se confruntă cu o situație complexă pe zona inflației.

Rata de conversie a fost stabilită la 7,53450 kuna croată per un euro prin decizia Consiliului Afaceri Economice și Financiare din 12 iulie 2022, dar „unii dintre comercianți se comportă în mod fraudulos, crescând prețurile și dăunând intereselor propriilor cetățeni și „economiei””, a declarat prim-ministru croat. O creștere a prețului în sfera rotunjirii „ar fi previzibilă și nu o mare problemă dacă ar fi câțiva cenți”, a subliniat Plenkovic, dar „nu este același lucru dacă este cu 10, 20, 30, 40 sau 50% mai mult”.

Cât au crescut prețurile în Croația

O comparație înainte și după 1 ianuarie 2023 este suficientă pentru a înțelege nivelul creșterilor de preț. Într-un oraș precum Rijeka (Fiume) sau Zagreb, prețul mediu al unei cafele a trecut de la 1,73 euro (13 kuna) la 2 euro (15 kuna), cu o creștere de 16%. În Osijek, al patrulea oraș ca mărime din Croația, același bun înainte de trecerea la noua monedă costa 1,06 euro (8 kuna), iar în 2023 a scăzut la 1,2 euro (9 kuna, +13%) sau chiar 1,5 euro (11 kuna).

Citește și:  Croația: Steagul LGBT din fata primariei Rijeka ars

Același lucru se poate spune și despre bunurile de larg consum precum pâinea, grâul, laptele și carnea, după publicarea rezultatelor investigațiilor efectuate de Inspectoratul de Stat: la brutării s-a înregistrat o creștere a prețurilor la pâine și produse de panificație între 15% si 30%, pentru mărfuri precum carnea de pui și curcan, apă și ouă cu o medie de 13%, în timp ce prețurile pentru serviciile de restaurant au crescut cu până la 43%, relatează Il Messagero.

Tags

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 − 17 =

Close