Nimeni nu vrea sa faca sistemul de semnalizare pe canalul Bega pana la frontiera cu Serbia, ca sa putem merge candva cu vaporul pana la vecini. Licitatie anulata – Europa News
Romania

Nimeni nu vrea sa faca sistemul de semnalizare pe canalul Bega pana la frontiera cu Serbia, ca sa putem merge candva cu vaporul pana la vecini. Licitatie anulata

N-a fost cu noroc. Mai sunt cativa pasi de facut pentru reluarea navigatiei pe Bega spre Serbia, odata cu finalizarea lucrarilor la nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman, aproape de Timisoara.

Cel mai asteptat proiect transfrontalier Romania-Serbia, ‘Repararea infrastructurii de navigatie pe Canalul Bega‘ se apropie de final, asa ca Regia Autonoma Administratia Canalului Navigabil Bega Timis a facut prima incercare de a gasi o firma care sa realizeze semnalizarea costiera pe sectorul cuprins intre Timisoara si frontiera de stat cu Republica Serbia.

O licitatie a fost lansata in acest sens in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, insa, pana la termenul limita din 22 noiembrie, n-a fost depusa nicio oferta. Astfel ca, procedura a fost anulata.

Pe o lungime de 44 de kilometri, trebuie instalate mai multe faruri si indicatoare care sa semnalizeze pozitia senalului navigabil in raport cu malurile, aceste indicatoare servind drept puncte de reper pentru cei care vor conduce ambarcatiunile, pentru ca traficul naval sa se desfasoare in siguranta.

Contractul pentru achizitia si instalarea sistemului de balizaj era evaluat la 410.000 lei fara TVA.

Va reamintim, Apele Romane Banat pregatesc procedura de realizare a receptiei lucrarilor de reabilitare a infrastructurii de navigatie a Canalului Bega, care s-au intins pe parcursul a doi ani si jumatate.

Repararea si repunerea in valoare a nodului hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman s-a facut cu bani europeni, cu fonduri de la bugetul national, de la Apele Banat si Consiliul Judetean Timis.

Intreg proiectul ‘Repararea infrastructurii de navigatie a Canalului Bega’ are o valoare de 13,85 milioane euro, din care 11,77 milioane euro sunt bani de la Uniunea Europeana prin programul IPA, care s-au impartit in doua. Jumatate au revenit partii romane, iar cealalta partii sarbe.

Citește și:  Zuckerman e decorat după ce ”a fost o rușine pentru România”

Partenerii sarbi in proiect au finalizat la randul lor repararea nodurilor hidrotehnice de la Srpski Itebej si Klek. Totodata, au terminat pista de biciclete pana la granita, astfel ca, dupa deschiderea punctului de trecere a frontierei de pe canalul Bega, traseul cicloturistic va avea peste 70 de km.

Lucrari si la ecluza de la Uivar

Pentru a putea fi reluata navigatia pe canalul Bega ca odinioara, era nevoie de reparatii si intretinere si la Uivar.

Interventiile celor de la Apele Banat au inceput deja in luna septembrie la ecluza de la Uivar, care nu a mai fost folosita de la sfarsitul anilor ’60, de cand navigatia pe Bega a fost inchisa.

Formatia Interventie Operativa Mecanizata din cadrul Sistemului de Gospodarire a Apelor Timis a curatat albia Begai de depunerile aduse de apa, in ultimii 50 de ani. S-a declomatat pe cateva sute de metri in zona ecluzei, care nu a mai fost folosita din anul 1967. Dupa decolmatarea tronsonului, s-a procedat la nivelarea depunerilor excavate.

Canalul Bega are 114,5 km portiune navigabila, 44,5 km sunt pe teritoriul Romaniei, iar restul de 70 de km pe teritoriul sarbesc.

Daca se respecta graficul, anul viitor, in locul in care Bega iese din tara, va fi amenajat si un nou punct de trecere a frontierei cu Serbia. Primele demersuri au fost deja facute, iar infrastructura va fi functionala in momentul in care va fi reluata navigatia si astfel, prin sistemul de canale din Serbia, Timisoara va fi iarasi legata de Dunare si mai apoi de Marea Nordului.

SURSA:opiniatimisoarei.ro

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close