Romania

Hidroelectrica, din nou cea mai valoroasă companie din România.

Asculta informatia

După câţiva ani în care a pierdut prima treaptă a podiumului, cel mai mare producător de energie din România revine în fruntea topului celor mai valoroase companii din ţara noastră, valoarea Hidroelectrica mai mult decât dublându-se în doar un an de zile. Ce alte evoluţii regăsim în acest clasament?

Hidroelectrica a redevenit cea mai valoroasă companie din România, după trei ani de pauză.

La acest moment, Top 10 al celor mai valoroase companii din ţara noastră se ridică la valoarea de 218 mld. lei (44 mld. euro), în scădere cu 20% faţă de 2021.

Totuşi, dintre cei zece jucători, cinci au înregistrat o creştere în 2002, în timp ce ceilalţii cinci valorează mai puţin.

Cea mai bună evoluţie a avut-o în acest an compania Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România. Valoarea companiei a devenit de peste două ori mai mare în doar un an de zile, ajungând la la 61 mld. lei (12,4 mld. euro), notează ZF, potrivit Mediafax.

Hidroelectrica revine astfel iarăşi la vârful topului celor mai valoroase companii din România, poziţie pe care s-a mai aflat şi în perioada 2016-2018. Ulterior, Hidroelectrica a fost detronată de primul unicorn românesc, UiPath, asensiunea din perioada 2019-2021 culminând cu listarea la bursa de la New York, prima companie autohtonă care a ajuns în cel mai important ring bursier din lume.

Apoi însă, acţiunile UiPath s-au prăbuşit, compania pierzând, în doar un an de zile, 71% din valoare. Este cel mai puternic declin dintre companiile care se găsesc în Top 100.

Pentru majoritatea companiilor listate, ultimul an a fost unul extrem de agitat, impactul războiului, al inflaţiei şi al crizei energiei punându-şi amprenta asupra increderii investitorilor. Acest lucru se vede şi în evoluţia capitalizării (cea care dă valoarea de piaţă a unei companii dacă ea este listată) OMV Petrom – care ocupă a treia treaptă a podiumului – şi Nuclearelectrica.

Citește și:  Scandal pe piața energiei electrice. Românii sunt în derută

OMV Petrom, singurul producător local de petrol şi gaze, care nu a lipsit niciodată în ultimii 17 ani de pe podiumul celor mai valoroase companii din economie, a pierdut în ultimul an 9% din valoare. Societatea Naţională Nuclearelectrica a înregistrat şi ea o scădere de 7%.

Există însă şi excepţii dintre companiile de pe bursă. Romgaz, spre exemplu, este evaluată acum la 3 mld. euro, o creştere cu 2% faţă de anul 2021. Anul acesta a fost unul bun pentru compania care a fost actorul principal în cea mai mare tranzacţie semnată în 2022 în România, scoţând din buzunare peste 1 mld. dolari pentru participaţia Exxon în Marea Neagră. Aceasta este, de departe, cea mai mare sumă plătită vreodată de o firmă românească pentru a face o achiziţie.

Condiţiile actuale de piaţă par a fi favorabile Romgaz, profitul net aproape dublându-se în acest an, iar cifra de afaceri majorându-se de peste trei ori. În acest context, cel mai mare producător de gaze din România urcă trei poziţii în clasament, până pe locul 5.

Două nume noi îşi fac intrarea sau reintrarea în Top 10 – retailerul Kaufland şi Automobile Dacia. BCR şi BRD au ieşit din primele zece cele mai valoaroase companii din România, coborând pe locurile 11 şi respectiv 16.

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

32 + = 40

Close