Stiri externe

Giganții petrolieri se plâng de lipsa investițiilor – Prețul petrolului continuă să scadă

Este o nepotrivire derutantă. Industria petrolieră consideră că nu investește suficient în capacitatea de producție viitoare, ceea ce creează riscul unor viitoare penurii și al unor prețuri mai mari. Cu toate acestea, prețurile petrolului pe termen lung continuă să scadă, situându-se acum la 65 de dolari pe baril și sugerând că piața se așteaptă ca cheltuielile să fie mai mult decât suficiente pentru a evita un decalaj. Industria se înșeală sau piața se înșeală?

Prețurile futures ale petrolului pe termen lung par prea mici în acest moment. Miza este mai mare decât miliardele de dolari de investiții în petrol în proiecte noi sau pariurile de pe piața futures. Dacă industria are dreptate, aceasta ar însemna prețuri mai mari în a doua jumătate a acestui deceniu, ceea ce ar putea alimenta o nouă inflație în economia globală.

Neconcordanța dintre industrie și piață a fost evidențiată săptămâna trecută la CERAWeek, cea mai mare conferință energetică din lume, care a atras peste 7.000 de delegați la Houston. De la Darren Woods, șeful Exxon Mobil la Wael Sawan, noul director general al Shell, toți au avertizat asupra investițiilor insuficiente.

Anul trecut, industria petrolului și a gazelor naturale a cheltuit 499 de miliarde de dolari pentru producție, potrivit Forumului Internațional al Energiei. Ca să  poată satisface cererea viitoare de petrol, IEF estimează că aceste cheltuieli ar trebui să crească la 640 de miliarde de dolari până în 2030.

Dar recomandările companiilor sugerează că o astfel de creștere nu este în plan. Mesajul „investițiile sunt prea mici pentru a satisface cererea viitoare” a fost însoțit de avertismente privind creșterea prețurilor petrolului. Curba contractelor futures nu reprezintă o prognoză a direcției spre care se îndreaptă prețurile materiilor prime, ci mai degrabă un instantaneu al ceea ce piața este dispusă să plătească astăzi pentru o livrare în viitor.

Citește și:  NATO: Reuniune de urgenţă vineri, cu privire la tensiunile legate de Ucraina

În prezent, piața este dispusă să plătească doar 65 de dolari pe baril pentru livrarea unui baril de țiței Brent peste cinci ani – situându-se sub media pe 10 ani pentru acest reper. Dacă se dorește cumpărarea unui baril pentru livrare în decembrie 2024, această sumă crește la 74 de dolari pe baril. Același baril, cumpărat pe piața spot pentru livrare imediată, costă aproximativ 82 de dolari.

Investitorii în petrol par convinși că viitorul echilibru între cerere și ofertă nu va fi atât de tensionat precum avertizează industria. În primul rând, investițiile și-au revenit semnificativ în 2022. În al doilea rând, producția de petrol din Rusia nu s-a prăbușit din cauza sancțiunilor occidentale. Asta înseamnă că lumea nu va trebui să înlocuiască producția rusească cu una  mai scumpă din alte părți.

În al treilea rând, mulți investitori cred că cererea de petrol va încetini în următorii doi-trei ani, de la o medie istorică de aproximativ 0,8-1,2 milioane de barili pe zi la doar 0,3-0,5 milioane  bpd.

Cu toate acestea, acești factori nu par să justifice pe deplin un termen de cinci ani în care Brent se tranzacționează cu 20% mai ieftin decât prețurile la vedere. Redresarea cheltuielilor reflectă creșterea costurilor pentru utilaje și piese de schimb. În termeni nominali, cheltuielile au crescut semnificativ mai puțin. Și chiar și la ratele actuale, ar trebui să crească cu încă 30% pentru a asigura o ofertă suficientă până în 2030. Deocamdată, speranța unei încetiniri semnificative a creșterii cererii rămâne doar atât – speranță. Consumul de petrol crește în 2023 cu o rată anuală dublă față de cea obișnuită, iar primele previziuni pentru 2024 indică, de asemenea, o nouă accelerare.

Citește și:  Deputaţii israelieni au adoptat, în cadrul unui vot preliminar, o moţiune a opoziţiei ce prevede dizolvarea parlamentului

Prețurile petrolului la vedere vor continua să fluctueze în următoarele câteva luni, împinse în sus și în jos de îngrijorările legate de o aterizare mai dură sau mai ușoară a economiei americane și de speranțele privind o redeschidere puternică a Chinei.

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Close