Romania

Cum poate fi aleasă cea mai bună ofertă de energie electrică în piața liberalizată

Peste 5,7 milioane de români sunt nevoiţi să-şi încheie un nou contract de energie electrică, după ce piața s-a liberalizat de la 1 ianuarie. Cei care nu o fac vor plăti mai mult la curent. În lipsa unei campanii clare de informare din partea furnizorilor și a autorităților în legătură cu ce se va întâmpla cu facturile lor, și speriați de scumpiri, mulți români au luat cu asalt în ultimele zile birourile de relații cu publicul ale furnizorilor de energie electrică. Până când Guvernul va decide dacă va interveni sau nu în modalitatea în care se face liberalizarea pieței energiei, iată ce aveți de făcut pentru ca facturile să nu explodeze.

Primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să aflați dacă la finalul anului trecut erați client în piața concurențială sau în cea reglementată.

Cristina Sbîrn, reporter Digi24: Potrivit datelor Autorității de Reglementare în Energie, din cei 8,7 milioane de clienți casnici, sub 3 milioane erau pe piața concurențială, în timp ce 5,7 milioane beneficiau de preţuri reglementate de stat, care nu mai sunt aplicabile de la 1 ianuarie.

Dacă aţi încheiat contractul din 2017 încoace, de când a început procesul de liberalizare, este posibil să fiţi deja pe piaţa concurenţială. În acest caz, nu sunteţi afectaţi de schimbările de la 1 ianuarie. Puteţi verifica asta foarte simplu. Este suficient să vă uitați pe o factură primită, fie în format fizic, fie pe e-mail. Dacă în colțul din stanga sus al facturii scrie “Factură piață concurențială”, atunci nu mai trebuie să faceți nimic.

Cristina Sbîrn, reporter Digi24: Dacă nu scrie acest lucru, cum nu scrie nici pe această factură pe care o am la îndemână, atunci aveți trei opțiuni: fie nu faceți nimic și veți plăti tariful de serviciu universal, fie alegeți una dintre ofertele de pe piața liberă a actualului furnizor, fie alegeți o ofertă a unui alt furnizor.

Citește și:  Guvernul danez finanţează achiziţionarea de maşini electrice

În lipsa încheierii unui nou contract, fie cu actualul furnizor, fie cu un alt furnizor, veți plăti așa numitul tarif de serviciu universal, care diferă de la zonă la zonă, dar care este chiar și cu 20% mai mare față de tariful reglementat pe care l-ați plătit până pe 31 decembrie 2020.

La prețul energiei electrice, cel care s-a liberalizat de la 1 ianuarie și care are o pondere de aproximativ 40% în factură, se mai adaugă și alte tarife și taxe, precum tariful de transport, tariful de distribuție, contribuția de cogenerare, accize și TVA.

Cristina Sbîrn, reporter Digi24: Să luăm un exemplu. Pentru cei din Capitală, tariful de serviciu universal este de 0,34 lei/kWh. Acesta nu este prețul final pe care îl veți plăti în factură, ci doar prețul energiei active. Pentru a afla în final cât plătiți, adunăm și celelalte componente și avem un preț final de circa 0,73 lei/kWh. La un consum de 89 de kWh, cum am avut eu, asta înseamnă o factură de 65 de lei, cu 12 lei peste cea de anul trecut.

Prin urmare, pentru ca factura să nu crească substanțial, trebuie să faceți pasul spre piața concurențială, unde prețul energiei electrice este mai mic.

Cristina Sbîrn, reporter Digi24: Ca să puteți compara ofertele funizorilor, indicat este să intrați pe comparatorul de prețuri pe care îl găsiți pe site-ul anre.ro. Trebuie să treceți câteva informații: data la care vreți să înceapă noul contract, consumul lunar, județul din care sunteți, valoarea ultimei facturi și veți primi prețurile de la toți furnizorii din zonă. De exemplu, pentru același consum de 89 de kWh, dacă aș alege cea mai bună ofertă, factura mea ar fi de 54 de lei.

Citește și:  Activista neomarxiste Adriana Radu UMILITĂ de AUR, partidul condamnă ideologia de gen în școli

După ce ați ales o ofertă, puteți vedea tot aici ce documente sunt necesare, le puteți chiar descărca pentru a le completa. Tot aici vedeți și datele furnizorului pe care trebuie să îl contactați pentru a schimba contractul.

Potrivit legii, în cel mult 21 de zile de la trimiterea cererii va și intra în vigoare noul contract indiferent dacă ați optat pentru un nou furnizor sau pentru o ofertă din portofoliul actualului furnizor. Citiți, însă, cu mare atenție contractele.

Dacă nu sunteți mulțumiți de alegerea făcută, furnizorul și contractul poate fi schimbate oricând, de oricâte ori, în 21 de zile, gratuit.

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close