Europa

Brexit, cu Franța avanpost de „frontieră inteligentă”

Indiferent dacă Regatul Unit și Uniunea Europeană vor ajunge sau nu la un acord comercial, un singur lucru este clar: noaptea de 31 decembrie – 1 ianuarie va fi marcată de restaurarea frontierelor, după aproape 50 de ani de trecere fără obstacole. Cu Franța pe prima linie.

Acest eveniment istoric capătă o dimensiune specială pentru Franța datorită traficului semnificativ care trece prin teritoriul său, în special la cele trei noduri din Dunkerque, tunelul din Canalul Mânecii și portul Calais.

În fiecare an, în medie, aproape 30 de milioane de pasageri, 5 milioane de camioane și tot atâtea mașini traversează, într-o direcție sau alta, frontierele celor două națiuni. O rețea foarte aglomerată – numai săptămâna trecută aproape 8.000 de vehicule grele au trebuit să aștepte ore în șir pentru a putea tranzita în Regatul Unit. „În mod tradițional, traficul crește la sfârșitul anului din cauza exportului de produse festive, vinuri și șampanie în special. Însă fenomenul este mult mai marcat de această dată, deoarece industriașii britanici fac stocuri în așteptarea dificultăților care vor urma”, explică autoritățile vamale franceze. Cele 150.000 de companii din Franța care fac afaceri cu Regatul Unit nu aveau nevoie decât de un voucher de transport și livrare pentru a-și transporta mărfurile peste graniță fără nicio formalitate. De la 1 ianuarie, totul se schimbă, odată cu revenirea controlului mărfurilor. Peste 600 de vameși francezi au fost deja recrutați și instruiți și încă o sută vor completa acest nou efectiv în cursul anului viitor. Inovația majoră se datorează în principal înființării unui sistem informatic interconectat cu principalii operatori de transport (companii de feriboturi, tunel, autorități portuare), care va permite camioanelor să treacă o “frontieră inteligentă”. În mod concret, fiecărui vehicul greu îi va fi atribuit un cod de bare la înmatriculare, care, pe baza taxelor electronice, îi va permite să treacă frontiera fără nicio altă formalitate, cu excepția unui control care îi va fi indicat prin afișare atunci când coboară de pe feribot sau de la naveta feroviară. „Sistemul testat în prezent pe partea britanică se bazează pe același principiu. Cooperarea dintre servicii ar trebui să asigure o fluiditate maximă”, promit autoritățile franceze. Cu toate acestea, pentru companiile în cauză, noile constrângeri vor complica semnificativ lucrurile, deoarece vor trebui mai întâi să se înregistreze la vamă și să declare fiecare expediere. Dacă marile companii au avut timp și mijlocare de a se pregăti, multe dintre IMM-uri, afectate în special de consecințele economice ale pandemiei, nu au reușit să facă acest lucru, spune Philippe Hourdain, președintele Camerei de Comerț și de industrie din Hauts de France. Ministrul francez al economiei, Bruno LeMaire, a avertizat că Brexit va avea un impact descendent asupra schimburilor comerciale dintre Franța și Regatul Unit, care s-au ridicat, în 2019, la 56 de miliarde de euro.

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close