ARO – Stea a masinilor tot-teren – Europa News
Romania

ARO – Stea a masinilor tot-teren

In anul 1957 pe drumurile patriei a inceput sa circule victorios,primul autoturism de fabricatie romaneasca – un autoturism TOT-TEREN realizat cu pricepere si daruire de entuziastul colectiv al INTREPRINDERII MECANICE MUSCEL. 

Cu timpul oamenii de aici l-au perfectionat ,au creat noi modele ale caror performante ne starnesc admiratie.

Inca de la inceput autoturismul romanesc ARO a iesit si in lumea de peste hotarele tarii. A participat alaturi de masini de prestigiu mondial ca Citroen, Volkswagen,Land-Rover si Jeep la diferite intreceri si teste si de fiecare data a cucerit laurii victoriei. El s-a impus asa cum afirma si revista vest-germana HOBBY, “Ca o stea absoluta a acestor masini TOT-TEREN“.

Cine sunt voinicii care au produs “Zimbrul Carpatilor” acest <<monstru kaki care ii invata pe toti constructorii ce este frica>> (aprecierile apartin revistei Hobby),se intrebau adeseori, numerosi oameni de pe diferite meridiane, care vedeau sau concurau cu autoturismul ARO in competitii internationale,rezervate masinilor tot-teren.

In general,setea lor de cunoastere era satisfacuta cu ajutorul pliantelor si prospectelor,prin informatiile furnizate de reprezentantele întreprinderii din unele tari ale lumii.

Pentru unii,insa aceste date nu erau suficiente.Ei doreau sa cunoasca mai mult decat le poate “vorbi”o fotografie a întreprinderii care,in prim plan avea o alee cu trandafiri,vroiau sa stea de vorba cu constructorii care au produs aceasta masina,sa-i felicite si sa le multumeasca.

Nu am intors filele <<Cartii de onoare a întreprinderii>> pentru a inventaria astfel de vizitatori,pentru a reproduce in carnetul de note cuvintele lor care vorbesc despre stralucirea produsului ce a inaltat colectivul întreprinderii pe treptele prestigiului. Eram “pe urmele” unui vizitator din Statele Unite ale Americii,sosit recent la uzina musceleana.

Intr-adevar- ne confirma directorul general al IMM, Victor Naghi, Erou al Muncii Socialiste la inceputul lunii septembrie 1973 ne-a vizitat dl. Hans Skacel,reprezentantul Volkswagenului in America de Nord,directorul companiei Riviera Motors,pentru a preda întreprinderii noastre trofeul castigat in cursa din Seaside Oregon (SUA),care a avut loc la 4 iulie 1972.

Pronosticurile pentru aceasta intrecere la care participau autoturisme cu 6 cilindri,erau favorabile Jeepului. Hans Skacel a condus un ARO M461( dupa cum se cunoaste ,cu 4 cilindri) si a iesit invingator.

Citește și:  PROIECT DE LEGE: Închisoare pentru cei care discriminează pe motiv de vaccinare.

“Prietenul meu m-a ascultat”, a declarat sec pilotul,si in semn de recunostinta Hans a oferit trofeul castigat oamenilor care au conceput si creat “prietenul sau”,iar micul muzeu al Intreprinderii Mecanice Muscel la pastrat la loc de cinste,alaturi de alte cupe si medalii.

Cupa castigata de ARO M-461 “Fiii plajelor”din Oregon are stralucirea plajelor,o stralucire care sublineaza performantele remarcabile ale autoturismului tot-teren fabricat la Campulung Muscel.

Despre succesele reputate de autoturismul romanesc ARO in diferite competitii internationale la care a participat,presa a relatat la vremea respectiva.Cu sprijinul întreprinderii de comert exterior “Autotractoare Dacia” si al conducerii Intreprinderii Mecanice din Muscel am intrat in posesia unor materiale care scutesc pe autorul acestor randuri de orice comentariu. Sa parcurgem impreuna cateva dintre ele.

Scrisoarea firmei Bossimpex N.V din 8 Mai 1970 prin care se aunta castigarea locului 1 la clasa peste 2000 CMC in raliul padurilor din AY-VAILLE (BELGIA)

Traducere: AUTO-TRACTOR BUCURESTI

Domnilor,

Avem placerea de a va confirma primirea scrisorii dumneavoastra din 17 aprilie si o confirmam pe a noastra din 15 luna trecuta.

In prezent,putem sa va anuntam o stire care speram ca va va face placere.In ziua de joi 7 luna curenta,adica ieri,zi de sarbatoare ,un ARO condus de delegatul nostru dl. J. de Bondt,in tovarasia agentului nostru de la Liege(mai exact fiul sau),dl.Vliegen,au luat parte la o competitie rezervata vehiculelor ” TOT-TEREN”,ARO fiind clasat intre cele cu mai mult de 2000 CMC. Aceasta competitie a fost foarte dura si numeroase au fost vehiculele care nu au putut termina parcursul din cauza dificultatilor terenurilor de traversat. ARO a iesit INVINGATOR inaintea “tot-terenurilor ” AUSTIN, LAND-ROVER , WILLYS si altele care nu au terminat parcursul.Npi alaturam la prezenta o foaie din ziarul “LES SPORTS” unde veti putea citi rezultatele.

ARO  a avut un enorm succes si publicitatea va actiona in consecinta.Vom avea peste cateva zile reviste in culori unde automobilul ARO va figura cu siguranta,caci a fost fotografiat sub toate unghiurile,atat de presa cat si de televiziune.Indata ce vom intra in posesia acestor fotografii vi le vom trimite.

Citește și:  Blindatul făcut dintr-un ARO, pe vremea lui Ceaușescu

Nu ne indoim ca aceasta va avea pentru ARO un frumos efect publicitar,atat pentru noi cat si pentru dv.,caci a fost pentru prima data cand am avut posibilitratea sa punem atat de bine in evidenta posibilitatile lui.

Speram sa avem o scrisoare de la dv. cat mai curand si,in asteptarea acesteia ,va rugam sa primiti ,Domnilor ,sincerele noastre salutari.

P.S. V-am fi indatorati daca ati binevoi sa felicitati pe conductorii si tehnicienii Uzinei Mecanice Muscel Campulung,pentru acest prim succes de competitie pe care l-am putut obtine multumita capacitatii  lor tehnice si speram ca nu se vor opri dintr-un drum atat de bun.

Scrisoarea firmei AUTOROM ITALIANA din 4 MAI 1972 prin care se comunica  ca ARO M-461 a castigat cu prilejul a doua concursuri rezervate masinilor TOT-TEREN, premiul 1,doua cupe si o medalie.

Un popas pentru masinile participante in cursa “Fiii  plajelor” din Oregon. In partea de sus a fotografiei se poate vedea ARO M-461.

Hans Skacel la volanul “prietenului sau” care ia adus locul 1

In anul 1972 revista vest-germana ” Hobby” a organizat un test privind puterea si rezistenta masinilor “TOT-TEREN” Printre cele 7 masini alese pentru acest test a fost ales si un ARO M461. In cele 6 zile de testare,masinile au parcurs un traseu infernal ,strabatand cariera de piatra  de lenga Zurich,panta de schilift de la Vohrenbach,poligonul de exercitii al blindatelor franceze la Villiengen,iar apoi a traversat raul Brigache,umflat de ploi.

In imagine: ARO M461  isi croieste drumul spre primul loc

ARO M461 care a obtinut primul loc in raliul padurilor din Aywaille Belgia.

Nici chiar altitudinea de 2000 m nu constituie un obstacol in calea “Zimbrului Carpatilor”

Mesagere al competentei tehnice romanesti pe continentul african

Si acum un pasaj din materialul publicat in revista germana “HOBBY” nr.15/1972 in urma testului comparativ facut cu ARO M-461,Range Rover, Land Rover 88,Nissan Patrol KI 60,VW 181,Citroen MeharI Swiss Buggy.

“La vederea pârtiei te apuca spaima.Arata mai mult a alpinism,decat a motocros. 90 la suta din panta avea peste 40 de gradeinclinatie. Toate masinile cu tractiune pe toate patru roti au fost in stare sa urce.Dar numai cu reductor.

Citește și:  Mașina ARO, sabotată în China. Director: Am primit o vizită importantă din Beijing

VW 181 si Citroen Mehari au capitulat,alunecand foarte incet inapoi.

ARO M-461 pe care revista HOBBY  l-a prezentat pentru prima data in R.F.G a fost admirat la aparitia lui,ca ceva exotic,din caza aspectului sau demodat. Se faceau chiar glume pe seama lui. Dar pe drumurile accidentate monstrul acesta kaki facea minuni.

Un deal presarat cu pietre cat un cap de copil a fost  invins de o singura masina: “ ARO“!

In RFG practic nu exista SERVICE pentru aceasta masina din Rasarit. Dar pilotul masini nebazandu-se pe ajutorul niciunui atelier avea la el atatea piese de schimb incat putea confectiona din ele o jumatate de masina. Nici macar setul de segmenti nu lipsea.

Cand la un moment dat o piatra a facut o indoitura intr-o aripa conducatorul a scos un ciocan mare si a indreptat-o spunand intr-o germana aproximativa ca niciodata nu apeleaza la un service.

In Cehoslovacia,Polonia,Finlanda,Grecia,R.D.G, Columbia,Zair si in alte cca 45 de tari de pe glob autoturismul ARO a castigat  pe planul competivitatii,s-a impus prin remarcabile calitati de rezistenta. Aceasta STEA a masinilor TOT-TEREN  a circulat prin locuri din AFRICA  si ASIA.

M-461 este mandria unui colectiv care si-a daruit harnicia si priceperea pentru a o inalta in stralucire.

Pe poarta uzinei pleaca in proba un nou lot din familia de autoturisme ARO 240

Pe drumurile deschise  de M-461 a pornit acum familia de autoturisme tot-teren ARO 240,care satisfac in mai mare masura dezideratele beneficiarilor interni si externi  cu privire la marirea campului de utilizari posibile,confort si performante superioare.

Aceste masini cu aspect interior si exterior elegant pot sa se catere si sa coboare pante abrupte,sa treaca peste smarcuri si prin vaduri,sa tracteze remorci si sa transporte ambarcatiuni dar si sa alerge cu o viteza sporita pe oglinda asfaltului.

Asa a inceput drumul acestor masini tot-teren pe meridianele globului dar din pacate in anii 2000 cu complicitatea guvernului au fost oprite de la productie si fabrica distrusa.

Tags

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close